mandag 27. mai 2013

Hvorfor jeg elsker jobben min


Det er ikke mange ting som har større påvirkning på et menneskes liv enn valg av første arbeidsgiver. Første arbeidsgiver former hvordan man ser på livet som yrkesaktiv og hvordan man ser på seg selv. Første arbeidsgiver åpner noen muligheter for videre karriere, og lukker andre (det kan du lese mer om her). Kort sagt er første arbeidsgiver litt som det første kysset, eller det å lære seg å sykle: en stor ting.


Hvem som ble min første arbeidsgiver var tilfeldig. Et tilfeldig visittkort plukket opp på en karrieredag førte til en søknad om sommerjobb. En sommerjobb som førte til et jobbintervju. Et jobbintervju som førte til ti år med hos min første arbeidsgiver. Min historie er kun min egen, men jeg tror valg av arbeidsgivere ofte er preget av tilfeldigheter.

En av tingene jeg elsker ved jobben min er at vi synliggjør muligheter for folk. Vi hjelper mennesker å se muligheter de ikke visste om. Muligheter de kanskje ikke hadde funnet uten oss. Gitt måten vi jobber på er det ikke alltid vi fanger opp når dette skjer, men når vi gjør det gir det meg en personlig følelse av mening. Min jobb betyr noe for noen! Før helgen tikket følgende e-post inn til min kollega, Julie, og siden videre til meg. Selv om den ikke er den eneste av sitt slag gjorde den meg (oss) så glad at jeg besluttet å dele den med resten av verden. Dette er hvorfor jeg elsker jobben min (navn og selskaper er maskert): 

"Hei Julie,
Jeg vet ikke om Sverre har nevnt noe, men jeg må få dele en god nyhet med deg.
Som du vet skal jeg begynne å jobbe til høsten. I den forbindelse har jeg fått to jobbtilbud, begge fra arbeidsgivere jeg har stiftet kjennskap til gjennom NovaAgentum. Med et luksusproblem, hvor jeg fant meg selv i en situasjon med jobbtilbud både fra [selskap 1] og [selskap 2], landet jeg til slutt på sistnevnte.
Poenget er at jeg nok en gang må berømme dere for innsatsen dere gjør! Jeg mistenker at situasjonen kanskje hadde vært annerledes om jeg ikke hadde vært en del av deres fantastiske nettverk. Så nok en gang: innsatsen deres gir definitivt resultater!
Jeg håper at vi treffes lenger nede i veien, sannsynligvis gjennom nettverket NovaPro.
Takk for et flott år!
Mvh,[avgangsstudent]"

Til slutt har jeg lyst til å si takk til deg som sendte denne e-posten: Takk for at du minner oss på at jobben vi gjør har verdi! Æren for å ha fått to spennede jobbtilbud er din alene, men det gir oss uendelig stor glede at vi har vært med på å synliggjøre muligheter som tilfeldighetene ellers kunne holdt skjult for deg. 

1 kommentar:

  1. Mye sant i gammelt ordtak: "Den største gleden man kan ha er å gjøre andre glade." Forstår godt at du liker jobben din som kan hjelpe andre til suksess. Derfor stortrives jeg også i jobben min i HP Norge.

    Yvonne Fosser
    HR Direktør
    HP Norge

    SvarSlett